*KUMRU EVLİYALARI
A- EVLİYA NEDİR? YA DA ORDU EVLİYALARI KİTABI ÜZERİNE :
Geçen hafta kısaca Kumru’nun tarihinden söz etmiştik. Bu yazımızda ise Kumru Evliyaları üzerinde duracağız. Birkaç yıl önce Sıtkı Çebi imzası ile yayınlanan “Ordu Evliyaları” kitabında Kumru Evliyalarından hiç söz edilmemişti. Bunun üzerine Kumru ve köylerini adım adım dolaşarak bu konuyu araştırmış, araştırma sonuçlarını Ordu Haber Gazetesi - Mart-1998 tarihinde okuyucularımızla paylaşmıştık. O günden bugüne kitabın yeni baskısının yapılıp yapılmadığını bilmiyorum. Benim Merak ettiğim konu, kitabın ikinci baskısında Kumru Evliyalarından söz edilip edilmeyeceği. Her ne kadar birinci baskıda Kumru Evliyalarınsan söz edilmemiş olsa da, okuyacağınız
yazı Kumru topraklarından evliya olup olmadığı konusundan “var olduğuna dair” hiçbir kuşku bırakmamaktadır. (BA)EVLİYA:
Veliler. Velayet ve keramet sahibi. Allah'a yakın adam, iyi ahlak sahibi.
KERAMET: Evliyadan sadır olan harikulade hal. (1)
EVLİYA VELİ:
Tasavvufta, velayet (ermişlik) makamına ulaşan kimsenin Çoğul şekli evliyadır.
Allah'ın dost ve sevgili kulu. KERAMET: Allanın veli kullarının gösterdiği
olağanüstü haller. Veliyi veli kılan onun keramet göstermesi değil, Islamın
kurallarını uygun olarak yaşamasıdır. (2)
Sözcüklerden
anladığımız kadarıyla Evliya; Hayatını, nefsinin arzularını yok etmeye
çalışarak ibadetle geçiren; kendisinde gayb-den haber verme, halleri keşfetme
gibi olağanüstü haller zuhur ettiğine inanılan, keramet sahibi olduğu kabul
edilen ermiş kişilere EVLİYA denilir,
Evliya, Velinin çoğulu yani cem'idir.
Veli, Kur'an'daki anlamıyla Allah'ın dostu, sevgili kulu demektir.
Yine
sözcüklerden anladığımız kadarıyla, Keramet evliyadan ortaya çıkan olağanüstü
hallerdir. Evliya için, zaman ve mekana göre, bir çok keramet söz konusu
Alabilir, Ancak kerametini açıklamamış nice evliyalar vardır ki, biz bunların
kim olduklarını bilemeyiz, Keramet haktır, doğrudur. Fakat, evliya için
keramet bir hedef yani gaye değildir. Mutasavvuflara göre, evliyanın kerametini
gizlemesi esastır.
Halkımız,
hakkında sadece duyduğu menkıbelere göre bilgi sahibi olduğu bu kişilerin
kabirlerini, türbe veya makamlarını ziyaret ederek, onların ruhaniyetlerinden
yardım dilemek suretiyle, manevi bir tatmine kavuşurlar. (3)
"ORDU EVLİYALARI" KİTABI
ÜZERİNE hocamız. Sayın Nuri Kahraman Bey'in Başkanlığını yaptığı, Ordu Ensar
Vakf’ının çalışmalarını takdir etmemek mümkün değil. Gerek düzenlediği "Pilav
Günleri" ile, gerekse çıkardığı
dergi ve kitaplarla ve diğer etkinlikleri ile, vakıf, Ordu'nun göz bebeği'
11.si şu anda yapılan ramazan ayında devam eden “Kitap Günleri” halen devam etmektedir.
Ordu Esnaf vakfının düzenlediği 1996
yılındaki Ordu İmam-Hatip Lisesi Mezunlarını bir araya getirmek maksadı ile
yapılan "Pilav günü"ne bende katıldım. İşte bu esnada elime vakfın
çıkardığı bir kitap geçti. Kitap ORDUNUN TARİH BABASI" diye bilinen, Üstat
Sıtkı Çebi'nindir. Ensar Vakfı tarafından basılmış büyük bir araştırma ürünü
olduğu, kitabı okuyanlar' anlayacaklardır. Kitabı okuyunca bilmediğim, duymadığım
bir çok evliyanın Ordu toprakları içerisinde de bulunduğunu Öğrendim. Ancak,
kitabı okuyunca üzüldüm de. Çünkü merkez dahil Ordu'nun on dokuz ilçesi
mevcut, ilçelerin bir çoğunda evliya olduğu zikrediliyor. Ancak, Kumru
ilçesinde hiç bir evliyadan söz edilmiyor. Oysa, diğer ilçelerde olduğu gibi
Kumru'da da evliyanın olduğu yöre halkı tarafından bilinmektedir.
ORDU'NUN
TARİH BABASI-ARAŞTIR-MACI- YAZAR Muhterem SITKI CEBİ, Ordu Haber Gazetesi'nin
4. sayısında bizim bu ifadelerimizi doğrular nitelikte bilgiler veriyor. Ve
şöyle diyor: "Henüz ulaşamadığını bazı evliyalar var, bunu da kitap
çıktıktan sonra Öğrendim. İkinci baskıda bunları gözden ge-çireçeğim."
Yine aynı söyleşide Üstad Sıtkı Çebi: “-Karadeniz’de türbe şekli yapı geleneği
yok. Kabirleri türbe şeklinde örtmekten ziyade, çoklukla etrafını 1 veya 1.5
metre yüksekliğinde aralıklı tahta perde ile çevimenin tercih edildiğini,
kubbeli yapıların yakın tarihten itibaren yapılmaya başlandığını, söylüyor.(4)
Bu ifadeler de Kumru'da çok sayıda evliya olduğunu bize gösteriyor.
B- KUMRU EVLİYALARI
İLÇEMİZ
KUMRU'DA EVLİYA VAR!
Bizim
araştırmalarımıza göre Kumru İlçesinde evliya var. Hem de çok fazla. Aslında
başlı başına araştırmaya değer bir konu. Üstat Sıtkı Çebi'nin ifadelerinden
anlaşılacağı gibi, sağlığında evliyalığı kesin olarak bilinen büyük zatların
kabirleri bile normal kabir konumunda. Bu tür kabirlerde, diğer kabirlerden
değişik tarz sadece (fıraktu denilen) ağaçlarla çevrili olması. Halkın da buraları
sık sık ziyaret etmesi olarak söylenebilir. Ancak, bu zatlarla ilgili halkın
dilinde bir çok olağanüstü olayların anlatılır olması, kabirlerde yatan kişinin
Allah dostu biri olması gerçeğini ortaya koyuyor.
ilçemiz Kurmru
ve köylerinde evliya olarak bilinen yerleri sıralamamız gerekirse, bizim tespit
edebildiklerimiz: Ezetlü Evliyası
(Aşağıdamlalı), 2. Büyüktepe Evliyası (Balı), 3. Isıtma Evliyası (Akçadere),
4. Mezarlık Yanı Evliyası (Çatılı), 5. Tuzak Evliyası (Çatılı], 6. Okçulu
Evliyası (Çatılı) 7. Boğaz Evliyası (Çatılı) 8. Pistan Evliyası (Çatılı), 9.
Karın Evliyası (Derbent) 10, Hıcılık Evliyası (Derbent), 11. Karortmen Evliyası
(Derbent), 12. Erene Düzü Evliyası (Divanitürk), 13. Boğmaca Evliyası (Duman),
14. Deli Kız Evliyası (Esence-Pencik], I5.Garibler Evliyası (Eskiçok Değirmen),
16. Kepez Evliyası (Ortca), 17. Dikmen Evliyası (Gökçeli), 18, Şehitler
Evliyası (Gökçeli), 19. Karaavu Evliyası (Güneycik), 20. Hatip Evliyası ' (GÜneycik),
21. Karacalar Evliyası. 22. Büyüker Evliyası (Konaklı), 23. Hıdırcık Evliyası
(Konaklı), 24. Dörek Evliyası (Ortaca), 25. Tekke Evliyası (Şenyurt), 26. Tekke
Yalın Evliyası (Tekke Köy), 27. Aşağıalan Evliyası (Yalnızdam), 28i. Çetir
(Çiz) Evliyası (Güneycik), 29. Hacıveli Evliyası (Divani Kayabaşısı), 30. Abak
Evliyası (Divani)...vs.... Bu köylerle birlikte evliyaların isimlerini zikretmeye
çalıştık. Burada açıklayamadığımız Fizme Köyünde, her kabristanlıkta sayısız
evliya mevcut. Anlatılanlar başlı başına bir kitap konusu.
Ayrıca, evliya
diye tanınan yatırların dışında, Kumru ve köylerinde kerametleri dilden dile
anlatılan tanınmış Allah Dostlarının da sayısız kabirleri mevcut. Bu zatların
da hayatları ayrı bir inceleme konusu. Bu kişilerin de kabirleri sık sık halk
tarafından ziyaret edilir. Halk onları evliya olarak bilir. Bunların hepsini
açıklamamız mümkün olmadığı için konumuza ışık tutması için bazı isimleri
açıklamak faydalı olur düşüncesindeyim Bunlardan bazıları: 1. Müderris Abdu
Hoca (Akçaalantürk), 2. Sülman Efendi (Akçadere), 3, Mırozu Ömer Hoca (Keşlik),
4, Müderris Mehmet Efendi (Keşlik), 5. Aödullahi Meki Hazretleri (Çakıllı), 6,
Abdullahi Mekki Hazretlerinin Babası (Derekoy-Yukarıdarmlalı) , 7, Müderris Ali
Rıza Efendi (Fizme}. 8, Kör Hafız (Fizme) 9. Yanaşma Halil Hoca (Işılga)
(Balı), 10. Hacı Mehmet Efendi (Balı), 11. Kırca Hoca (Ballık), 12, Koca
Hatipler (çatılı), 13. Ehliman Haco (Derbent), 14. Hacel Ali Hoca (Esence -
Pencik), 15. Üsin Hoca (Güneycik), 16. Hacı Hasan Sunma (Ortaca), 17- Hatip Hoca
(Gümüş) (Konaklı], 18. Sait Hoca (Kovancılı), 19. Paşa Hoca (Küçükakçakese),
20. Hüseyin Nargül Hoca (Şenyurt), 21. Hatip Mehmet (tekke), 22. Yusuf Ziya
Işık (Yeniakçaalan), 23. Şaştım Hoca (Demircili), 24. Ahmet Hoca (Demircili),
25. Abdi Hoca (Fizme), 26. Hamit Hoca (Tarakçı) (Fizme), 27. Halil Hoca
(tatlıgül) (Çokdeğirmen), 28. Ömer Hoca (Fatsa) (Çokdeğirmen), 29. Mehmet Hoca
(Fizme), 30. Abdullah Hoca (Nutkullu Hafız) (Fizme) .......vs..,, bunlar bizim
isimlerini tesbit ettiklerimiz.
Evliyalar olarak, Demircili'de Ehliman, Ayvalı'da, Kömerik, yine Ayvalı'da Kayabaşı, Demircili'de karaağu ve yine Demircili'de Üçler Evliyalarını söylemeden geçmemiz mümkün değil. Konumuza ışık tutması açısından Kumru'da en fazla adından söz edilen Fizmeli Abdi Hocayı tanıtalım.
C- KUMRU EVLİYALARINDAN VE BÜYÜK ALİM ABDİ HOCA :
ABDURRAHMAN HOCA (ABDİ HOCA):
(1860-1957)
Asıl adı
Abdurrahman Hilmi Bilici olan Abdi Hoca, 1860 yılında Kumru'nun Aşağıdamlalı Köyünün
Avdullu Mahallesinde doğdu (Avdullu bugün Kumru ilçemizin yeni bir köyü
olmuştur.) Yörede, "Abdi Hoca" olarak tanınır. Yörenin tanınan en
meşhur din alimlerinden birisidir.
Öğrenimine
ilk olarak, şu anda Kumru Merkez camii olarak hizmet veren, Kumru Medresesinde
başlamıştır. Daha sonra Korgan İlçesinin bugünkü Yeni Pınar (Findekse)
Mahallesinde bulunan Sarı Müftünün Babası Mustafa Efen-di'den dersler aldı.
İlme ve
öğrenmeye karşı büyük merakı olan Abdi Hoca, ilmini daha da artırmak için Ünye İlçesi’ne
gitti. Ünye'de Hacı Yusuf Efendi'den dersler aldı. Abdi Hoca, Ömrünün yirmi
yılını ilim öğrenmeye adamıştır.
Daha sonra
öğrendiklerini memleketinde öğretebilmek ve insan yetiştirmek amacıyla Kumru'ya
gelerek iki yere medrese açmıştır. Birinci medreseyi Kumru'nun Aşağıdamlalı
Köyünün Çakıllı Mahallesinde (Çakıllı bugün Aşağıdamlalı Köyünden ayrılarak,
kurtuluş Köyünün bir mahallesidir-Bugün ise Fizme Beldesinin bir mahallesidir.)
diğerini ise, Bugün Aşağıdamlalı Köyünün topraklarında bulunan Akdana Mahallesi’nde
açmıştır. Açtığı bu medreselerde kırk yıl öğrenci okutarak iki defa icazet
vermiştir.
Ünü her
tarafa yayılan Abdi Hocaya yaptığı hizmetlerden Ötürü devletçe bir sancak
verilmiştir. Bugün bu sancak, halen şu anda Korgan'da ikamet eden torunu Ahmet
Bilici'de bulunmaktadır.
Ömrünün (Tamamını ilme ve Öğrenmeye adayan Abdi Hoca 1957 yılında Aşağıdamlalı (Aşağı Fizme) Köyünün. Avdullu Mahallesinde vefat etmiştir. Kabri şu anda yeni köy olan Avdullu Köyünde bulunmaktadır. Kabri uzak ve yakından sık sık ziyaret edilen Abdi Hoca, bugün de tüm çevre ilçeler tarafından tanınmaktadır. (5)
ABDİ HOCANIN VEFATINDA YAZILAN BAZI
BEYİTLERDEN SEÇMELER:
Ağlayanların alırdı derdini
Tutmuş idi sitkıyle dini
Kendisi hem tarikat ehli
İmdat eyle Allah'ım imdat eyle
Şefaatini
cümlemize nail eyle.
957 Eylül 24 Salı gecesi
Dünyayı terk eyledi asrın havacısı
Ruhu teslim eyledi ol mübarek gecesi
Ağlan efendiler her yere oldu ilan.
Bütün dostları Akdana’ ya geldiler
Ol zatın
gittiğini gördüler
3 alim peş peşe vefat ettiler
Ağlan Efendiler
Vefat edince haber gitti her yere
2 kaza 4 nahiye doldu hep bir yere
Namaz kılmak için kondu bir yere
Ağlan efendiler
İki yerde medrese okuttu
Bütün mollası cihanı tuttu.
Cemaatin sayısını ancak Allah bilir
Ben sandım Yarabbi dünya hep burda
Bizim gibi cahiller bu kadar görür
Ne için ağlamasın bu halk ne için?
Oğlu Sabriye dört gün sonra
Göçüm giderek demiş
Dört günü
tamamladı durmadı daha
Gezdim içimden ağlaya ağlaya.
Gel şair Hüseyin Yakma Yüreğin
Nedir Havacımdan senin dileğin
Yoktur ahiret için bir hazır emeğin
Ağlan efendiler(6)
KAYNAKLAR:
1 .Hayat Büyük
Türkçe Sözlük. Hayat yayınları -İSTANBUL
2.Risale Masa Ansiklopedisi.
Risale Yayınları. Komisyon. İstanbul
3.Ordu
Evliyaları. Sıtkı Cebi. Ordu Ensar Vakfı Yayını. Ordu
4. Ordu Haber
Gazetesi. Sıtkı Çebi İle Söyleşi -Yıl:1. Sayı:4 Kasım 1997. İstanbul
5. Dünü ve
Bugünü ile Korgan, Selim Uzan. Gelişim Matbaacılık. Ankara
6. Halk Şairi Hüseyin
Akan. Vicdan Sesi Matbaası, 1958, Samsun,
Bekir AKKAYA/1998 /ORDU HABER GAZETESİ
Bekir AKKAYA/05.11.2004 /KARADENİZ HABER POSTASI GAZETESİ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder